Wszystko zaczęło się od konkursu organizowanego przez firmę Microsoft. Należało przygotować krótki film w którym należało odpowiedzieć na kilka pytań: jak odwaga i kreatywność mogą zmienić świat, nawet jego mały zakątek? Sztuczna inteligencja to krok naprzód w tym przedsięwzięciu i może on być w naszych rękach, aby zmienić przyszłość. Jakie są nasze najskrytsze pomysły oparte na sztucznej inteligencji (AI), a potem czekać tylko na wyniki. Nagrodą był wyjazd na czterodniowy bootcamp odbywający się w stolicy Grecji w Atenach.
Następnie wyłoniono uczestniczki, zwyczajne dziewczyny w wieku 15-17 lat, które wyróżniają się tym, że ich pasją są szeroko pojęte nowe technologie i chęć uczenia się oraz rozwijania swoich zainteresowań. W gronie 160 uczestniczek tego wydarzenia znalazły się dwie uczennice z Zespołu Szkół Technicznych w Radomiu Dominika Tomczyk i Marta Farbiś z klasy 2B, kóre pod opieką Pana Łukasza Gierka zaproszono na czterodoniowe warsztaty do Aten.
Cel warsztatów – programowanie sztucznej inteligencji. I dobra zabawa.
Z 19 krajów z niemal całej Europy: Rosji, Azerbejdżanu, Bułgarii, Czech, Ukrainy, Cypru, Malty, Grecji, Estonii, Węgier, Kazachstanu, Czarnogóry, Polski, Rumunii, Łotwy, Litwy, Serbii, Słowacji i Słowenii. Dziewczętom towarzyszyło aż 60 nauczycieli z tychże krajów. Polskę reprezentowała najliczniejsza, bo aż 33-osobowa grupa – łącznie aż 26 uczennic z Radomia, Józefowa, Słupska, Legnicy, Olsztyna i Jastrzębia Zdroju. Towarzyszyło im 7 nauczycieli, którzy na co dzień rozpalają w nich głód technologicznej wiedzy.
Tzy dni 27, 28, i 29 sierpnia to czas ciężkiej pracy, wypełniony ekscytującymi wykładami i warsztatami na których poznały tajniki programowania MicroBit-a, tworzenia zabaw edukacyjnych w Minecrafcie, programowania w Miecrafcie budowania z Lego Mindstrom, tworzyły robo tyczną rekę, którą sterowały za pomocą mikrokomputera. Myślicie że to dużo ? Skądże znowu, podczas kampusu sprawdzały swój wiek za pomocą technologii monitorowania tłumu, testowały hololensy, kinecta, zwiedzały Ateny uczestnicząc w grze miejskiej, a także budowały rzeczy które miały zostać przekazane na cele charytatywne.
Finalnym dniem konferencji był Hack Day czyli wykorzystanie zdobytych wcześniej umiejętności do okiełznania sztucznej inteligencji na platformie Azure. Zaprogramowały boty, sprawdzały jak sztuczna inteligencja pomaga w wykrywaniu raka piersi i wspomaga rolnictwo. Jak zaprząc do pracy programowanie po to aby świat stawał się lepszy .
Czterodniowe warsztaty AI @Bootcamp to pierwsze tego rodzaju ogólnoeuropejskie wydarzenie, które w tym roku szczególnie koncentrowało się na haśle „Alicja i jej wyobrażenie o przyszłości”.
Kim jest Alicja? To dziewczyna, która nie boi się marzyć, jest ciekawa świata, odważna i pewna swoich umiejętności. Alicja stale uczy się nowych rzeczy i trudno dla niej o bardziej frapujące dziedziny do zgłębienia niż technologia i świat cyfrowy. Kilkudniowy grecki kampus, podczas którego dziewczęta z całej Europy programowały z użyciem sztucznej inteligencji skupiał się wokół idei: „Nie musisz od razu zmieniać całego świata. Przynajmniej na razie. Wystarczy, że wpłyniesz na mały jego skrawek”.
Czy udało się odnaleźć Alicję – zdecydowanie tak, każda z uczestniczek bootcampu to Alicja która spełnia swoje marzenia goniąc świat i nowe technologie.
Ale jak to mówią jeden obraz to milion słów, więc zapraszam do obejrzenia relacji video
- Alicja w Krainie Programowania – relacja z Microsoft A.I. Bootcamp – Ateny 2018- link
- Wywiad z Kristin Tolle – Microsoft A.I. Bootcamp – Ateny 2018 link
- Wywiad z Laura Lacurezeanu CEE Area Education Lead – Industry Solution Manager at Microsoft – Ateny 2018 link
- Wywiad z Olya Svyrydenko Teacher Engagment Manager in Central and Eastern Europe link